Het zorgcontinium
Het zorgcontinuüm beschrijft hoe het zorgbeleid in onze school is uitgebouwd. Het
bestaat uit vier fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van zorg en een
individueel aangepast curriculum.
Hieronder omschrijven we de visie van de school
Fase 0 – Brede basiszorg.
Goede zorg start met goed onderwijs in de klas. We zorgen voor een leeromgeving
die tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van een diverse groep leerlingen
binnen het gemeenschappelijk curriculum, zodat elke leerling, conform onze visie,
zijn talenten maximaal kan ontplooien
Alle leerlingen hebben dus recht op deze brede basiszorg
Binnen een krachtige leeromgeving gaan we preventief te werk. Via het voorzien van
gedifferentieerde leerwegen, materialen en methoden wordt getracht zo weinig
mogelijk kinderen uit de boot te laten vallen
Wat als een leerling meer nodig heeft?
Wanneer de brede basiszorg niet meer volstaat, bekijkt het schoolteam welke opties
er nog zijn. Indien nodig kan deze leerling overgaan naar Fase 1 of verhoogde zorg.
Dit gebeurt in samenspraak met de leerling, de ouders, de leerlingbegeleding en de
leerkrachten.
Het engagement van de brede basiszorg steunt op 3 grote pijlers: