Heb je Latijn gevolgd tot het 4de middelbaar en twijfel je nu om verder te gaan?
Hopelijk kan dit jou helpen. In het 5de en 6de jaar wordt er voortgebouwd op wat je al weet. Er komt veel minder grammatica aan bod en ook het leren van woordjes vermindert drastisch.
De thema’s zijn dan weer inhoudelijk uitdagender. Enerzijds hebben we serieuze onderwerpen zoals filosofie en recht, anderzijds lezen we ook liefdesgedichten en mythologische verhalen.
Als taal je ding is, volg dan Latijn.
Vak | Latijn - Moderne talen | Latijn - Wetenschappen | 5de leerjaar | 6de leerjaar | 5de leerjaar | 6de leerjaar |
---|---|---|---|---|
Latijn | 4 | 4 | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 2 | 1 |
Wiskunde | 3 | 3 | 4 | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | - | - |
Chemie | - | - | 2 | 2 |
Fysica | - | - | 2 | 2 |
Biologie | - | - | 1 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 2 | - | - |
Keuze extra Duits of extra wiskunde | 1 | 1 | - | - |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Keuzevak (zie tabel hieronder) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 | 32 | 32 |
Economie wordt abstract benaderd. De algemene economie of sociale economie krijgt de meeste aandacht. Ze bestudeert de menselijke relaties in een land en tussen de landen in de wereld onderling.
De algemene economie of sociale economie krijgt de meeste aandacht.
Ze bestudeert de menselijke relaties in een land en tussen de landen in de wereld onderling.
Het deelvak bedrijfswetenschappen behandelt de problemen en relaties die kaderen in het bedrijfsbeleid: productie, kostenbeheersing, boekhouding en bedrijfsbeheer, internationale handel, personeelsbeleid ….
De boekhouding is een ondersteunend onderdeel.
Ook in deze richting neemt de studie van de moderne talen een belangrijke plaats in. De aandacht gaat naar het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden (luisteren, lezen, spreken en schrijven), de reflectie op taal en de kennismaking met anderstalige literatuur. Accenten liggen op het ontwikkelen van:
Vak | Economie - Moderne talen | Economie - Wetenschappen | 5de leerjaar | 6de leerjaar | 5de leerjaar | 6de leerjaar |
---|---|---|---|---|
Economie | 4 | 4 | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 2 | 1 |
Wiskunde | 3 | 3 | 4 | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | - | - |
Chemie | - | - | 2 | 2 |
Fysica | - | - | 2 | 2 |
Biologie | - | - | 1 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 2 | - | - |
Keuze extra Duits of extra wiskunde | 1 | 1 | - | - |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Keuzevak (zie tabel hieronder) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 | 32 | 32 |
E=m.c2, de twin-paradox, het vlak van Gauss, gewichtloosheid, integralen, logisch redeneren, DNA, binomium van Newton, massadefect, experimenten,..... iets voor jou ?
Kies dan voor de richting wetenschappen. Met een gemotiveerd leerkrachtenteam staan we klaar om je te verwelkomen en je stap voor stap te begeleiden in deze materie.
En onthoud "think like a proton and stay positive" !
Vak | Moderne talen - Wetenschappen | Wetenschappen - Wiskunde | 5de leerjaar | 6de leerjaar | 5de leerjaar | 6de leerjaar |
---|---|---|---|---|
Wiskunde | 4 | 4 | 7 | 7 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 1 | 2 | 2 |
Chemie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Fysica | 2 | 2 | 2 | 2 |
Biologie | 1 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 2 | - | - |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Keuzevak (zie tabel hieronder) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 | 32 | 32 |
Heb je interesse in de maatschappij en ben je geïnteresseerd in de actualiteit?
Wil je ook weten hoe mensen denken en wil je begrijpen waarom mensen op een bepaalde manier handelen en reageren?
Hou je van psychologie en wil je weten hoe het er in ons hoofd soms aan toe gaat?
Wil je met een open geest meer weten over de wereld rondom ons en ben je geïnteresseerd in andere culturen, dan zou de richting Humane Wetenschappen wel eens jouw ding kunnen zijn.
Vak | 5de leerjaar | 6de leerjaar |
---|---|---|
Cultuurwetenschappen | 3 | 4 |
Gedragswetenschappen | 4 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 |
Keuzevak HUWE (Duits of Filosofie) | 2 | 2 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Keuzevak (zie tabel hieronder) | 2 | 2 |
Totaal per week | 32 | 32 |
Aantal uur / welk lesuur | Keuzevak |
---|---|
2-uurs vakken | Sport - verdieping balsporten |
Sport - levenslang sporten | |
Wiskunde / wetenschappen verdiepend | |
Creating expression | |
Muzieklab | |
1-uurs vakken - 1ste lesuur | Duits beginners |
Spaans gevorderden | |
Praktische informatica | |
Economie voor elke dag | |
1-uurs vakken - 2de lesuur | Duits gevorderden |
Spaans beginners | |
Mediawijsheid | |
Recht | |
1-uurs vak - 2de lesuur Remediëring |
Wiskunde – wetenschappen – Frans Mogelijk in overleg met leerling – ouders – vakleerkracht – leerlingbegeleiding. Een ander keuzevak valt op dat ogenblik weg. |
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op de play knop of ga van slide naar slide
Klik op een keuzevak voor meer info
Klik op de play knop of ga van slide naar slide